יום שבת, 27 בנובמבר 2010

חשיבות האינטראקציה בבלוג

לאחר שבאחד הפוסטים הקודמים התייחסתי לתובנות שלי כלפי הבלוג, ולאחר שבמפגש השבוע העלה אחד הסטודנטים את הרגשתו לגבי כתיבה אינטנסיבית בבלוג כדבר שנהפך אצלו במשך הזמן למועקה, רציתי להעלות בפוסט זה את העניין כפי שאני רואה אותו.
מהפעילות שלי בבלוג אני יכולה לומר בבטחה שחסרה לי האינטראקציה החברתית. היא לא משמעותית בבלוג שהתבקשנו לפתוח במגמה. אמנם יש עמית מלווה, אך לא מתרחש דיון משמעותי ופורה. אינני יכולה שלא להתייחס כאן לתאוריה הקוגניטיבית חברתית הגורסת שלמידה יעילה מתרחשת באמצעות האינטראקציה של היחיד עם הסביבה. ויגוצקי (1973) טען כי לסביבה יש תפקיד משמעותי בלמידה ופיאז'ה טען כי האינטראקציה החברתית היא תנאי הכרחי להתפתחות האינטלקטואלית. בנדורה (1989) שהיה אבי תורת התאוריה הקוגניטיבית-חברתית גרס כי הלמידה מתרחשת דרך אינטראקציה מתמדת בין יחידים והתנהגויות הסביבה. מתאוריות אלו עולה שלאינטראקציה וליחסי הגומלין בין הלומדים, ובין המורים ישנה השפעה מכרעת על תהליך הלמידה במסגרת ההוראה.
לעניות דעתי, צריך לחשוב כיצד ליצור אינטראקציה רבה יותר כדי להפוך את הלמידה למשמעותית יותר. אולי יצירת בלוג אחד לכל תלמידי המגמה יכולה להוות פתרון לכך כאשר האינטראקציה היא רבה והלמידה יותר משמעותית ואף חוויתית יותר.

3 תגובות:

  1. היי אביגיל,
    נושא הבלוג גם אותי העסיק השבוע אבל בפן אחר.
    הבלוג הינו כלי שבא לתעד תהליכי למידה של כל לומד בדרך שהוא בוחר ובכך מאפשר לו להשמיע את קולו. אני לא חושבת שהשימוש בבלוג נועד על מנת ליצור אינטראקציה חברתית, בלוג הוא משהוא אישי.ישנם כלים אחרים שניתן ליצור אינטראקציה חברתית כמו הפורום, וויקי.
    ניתן ליצור אינטראקציה חברתית, על ידי חלוקת הסטודנטים לקבוצות ולחייב התייחסות של כל חבר בקבוצה לבלוג של האחר.

    השבמחק
  2. דגנית את צודקת בהחלט, אבל ישנם גם בלוגים חברתיים שרואים בהם את האינטראקציה החברתית וההתפתחות הלימודית הכוללת את התובנות והדעה האישית של כל אחד. כתיבה בבלוג היא מהווה עבורי כמעין טור אישי בעיתון- בעוד שבעיתון יש קוראים אך בבלוג אין קוראים כך שמה שאני מעלה וחושבת עליו נשאר בדף ללא דיאלוג ולהגעה לרמת למידה גבוהה.

    השבמחק
  3. אביגיל,
    יש כאןבתגובות עדות מה ליצירת אינטראקציה, יפה לראות נסיון ליצירת דיאלוג שאמור להפרות את תהליכי החשיבה הרפלקטיבית, לי כמוך חסרה תקשורת וכנראה שאני מקובעת בלמידה של פנים מול פנים בה, לאינטראקציה יש משקל גבוה, אבל אני מנסה...
    ורד

    השבמחק