יום רביעי, 3 בנובמבר 2010

הערכה בסביבה טכנולוגית

הערכה בהוראה ובלמידה היא לב ליבה של פעילות מערכת החינוך. טיילר (1950) מגדיר את ההערכה כ"תהליך הקובע את מידת השגתן של המטרות החינוכיות". בסמסטר האחרון שלי אני לומדת בקורס של ד"ר גילה קורץ: "הערכת שילוב טכנולוגיות בחינוך" מושג זה מחזיר אותי אחורה ארבע שנים בהיותי בצוות הערכה ומדידה. במהלך הפגישות שלנו עסקנו במחקר ובו הערכנו את הקשר בין ביה"ס לבית התלמיד לעידוד הקריאה. חשוב להבין את התפיסה המקיפה יותר שאינה מוגבלת לתחום הצר של הערכת תלמידים, אלא גם להערכת תוכניות לימודים, פרויקטים, עמדות מורים, מוסדות חינוך, מערכי שיעור ועוד (נבו 2001)
כאשר רוצים להעריך את התרומה של גורם חינוכי צריך לבודד גורם זה כדי שהשפעותיו לא יתערבו בהשפעות גורמים אחרים. לא כך לגבי המחשוב שמשולב בתוך סביבות קונסטרוקטיביסטיות עתירות טכנולוגיה. כניסת הטכנולוגיה מביאה אותנו למצב שאנו מבינים כי לא נוכל להשוות ולהעריך באותה הצורה. יש צורך לראות כיצד הטכנולוגיה תורמת ללמידה. חשוב שנשאל את עצמנו כיצד אנו נוכל להעריך הערכה פנימית וחיצונית זו לצד זו בסביבה הקונסטרוקטיבית.
החומר שנלמד בכיתה הקונסטרוקטיבית אינו זהה לחומר שלומדים בכיתה מסורתית, גם הזמן והשיטה. יש להעריך ולשים דגש על: רב מימדיות של הישגים (תוצרי למידה, הבנה), פעילות הצוות ותוצרי הצוות,להעריך סביבות למידה.
סלומון (2000) מציין מושאי הערכה חדשים המתאימים לסביבה קונסטרוקטיביסטיות:
• הערכת יכולתם של תלמידים להתמודד עם בעיות חדשות ומורכבות
• להגיע למידע חדש תוך שימוש מושכל בטכנולוגיה שלרשותם
• לשפוט מהו המידע הרלוונטי להם
• יכולתם של תל' לעבוד בצוות
• לשתף פעולה באיסוף החומר ובעיבודו
• ליישב מחלוקות
• להתייחס למשוב עמיתים בלי להפעיל מנגנוני הגנה.
רותם (2008) מוסיף על כך את העקרון של העלאת שאלות רלוונטיות ללומד- כאלה המקדמות אותו בתהליך הלמידה לשם יצירת ידע ותובנות חדשים. ואת העקרון של מחויבות אישית לתהליך הלמידה, לתכנונו ולביצועו ותכנון מנגנוני בקרה בתהליך הלמידה.
השאלה שאני עדיין חושבת עליה ומנסה לענות עליה היא, ככל שהמחשוב משולב יותר בסביבה הלימודית כך קשה יותר להעריך את תרומתו הייחודית- אז איך עושים זאת הלכה למעשה? אני מקווה שבמהלך הקורס אבין זאת ואדע כיצד מעריכים וכורים את הנתונים.

הנה סרטון של ראש המגמה שלי ד"ר גילה קורץ ובו היא פורסת בקצרה את הממדים העיקריים שאליהם פונים כאשר מנסים להמשיג את משמעותה של ההערכה טכנולוגית.

תגובה 1:

  1. היי אביגיל,
    אני חושבת שישנן מעט סביבות למידה בעלות פלטפורמה יציבה שניתן להעזר בהן לצורך הערכה.
    למשל, אופק - סביבה מתוקשבת להוראה–למידה–הערכה מבית מט”ח יכולה לסייע למורים לשפר את תהליכי ההערכה שלהם. אופק כולל מאגר עשיר של משימות הערכה מגוונות המותאמות לתכניות הלימודים ולסטנדרטים בחינוך לשוני, במדע וטכנולוגיה, במתמטיקה ובגיאוגרפיה בבית הספר היסודי. את המשימות פיתחו מומחים בתחומי הדעת ובהערכה.

    הסביבה המתוקשבת של אופק מאפשרת למורה לבצע תהליך הערכה בשלמותו - החל בתכנון ההערכה, במעקב אחר התלמידים בביצוע משימות ההערכה ומתן משוב על ביצועיהם, וכלה בקבלת נתונים המשמשים בסיס לתכנון המשך ההוראה.
    אני מקווה שבהמשך ישכילו וירחיבו את מעגל המקצועות הנלמדים בעזרת סביבה זו.

    השבמחק