יום שלישי, 6 ביולי 2010

יום מתוקשב


הנה הגיע לו היום המתוקשב ואני חשבתי לעצמי איזה יופי לא צריך להגיע פיזית למכללה אלא לעבוד מהבית, מתי שמזדמן, כמין יום חופשי שלא צריך ללמוד.... אך משהגיע היום המתוקשב לא האמנתי לראות שאני יושבת במשך מס' שעות רצופות מול המחשב ועובדת על המטלות שהוכנו לנו מבעוד מועד. פשוט לא ייאמן! העבודה היתה אינטנסיבית ללא הפסקות, מלאת מרץ ובהרגשה טובה.
המרצים שלי שלחו לנו מטלות ברורות ואף חלקם הגיבו לנו מיד. אני ממש נהניתי מדרך לימוד זו. אני חושבת שזה נותן לתלמידים עצמאות בעבודתם, הם לוקחים חלק פעיל ואקטיבי, הם מנהלים את קצב העבודה שלהם ומחלקים את העבודה בין החברים. מלבד זאת זה ממקד את התלמיד, מגביל אותו בזמן ומחייב אותו לתוצר מיידי.
כיום אני יודעת לומר שלמידה מתוקשבת ניתנת לביצוע באמצעות רשת האינטרנט הכוללת מגוון רחב של אפשרויות בשילוב רשת האינטרנט כמו: למידה פנים מול פנים בשילוב דפי אינטרנט או דואר אלקטרוני, למידה באמצעות קבוצות דיון או צ'אט ולמידה מרחוק כדוגמת היום המקוון שחוויתי.
במאמר של (Farrel G,M (1999 אותו הקבוצה שלי בחרה לנתח באמצעות למידה שיתופית בויקי למדנו שההתפתחות של החינוך הוירטואלי נבע מהצעדים שעשו מדינות לשימוש בטכנולוגיה כדי לספק חינוך להמונים ומתן הזדמנות שווה לכל אחד ללמוד ולהתקדם לפי רמתו ויכולתו. רשת האינטרנט התפתחה מרשת האוניברסיטאות שרצו לשלב את רשת האינטרנט בחינוך לצורך מימוש מטרות חינוכיות. במהלך המחקר שבוצע נמצא כי ישנם מעט מאוד מוסדות שנעשה בהם שימוש וירטואלי, אך מנגד ישנם פיתוחים טכנולוגיים מכל הסוגים בסקטור הפרטי והציבורי, שכן התפתחות מוסד וירטואלי היה בשלב ניסוי. לא היו שיטות לימוד ממוקדות והיו כאלה שלא היו בהכרח מתאימות לקהל היעד הלומד. מלבד השימוש בטכנולוגיה בתחום החינוך, ישנם תחומים נוספים שהטכנולוגיה משפיעה עליהם כמו: שלום בין המדינות, התקשרות בין מדינות ושיתוף פעולה בתחומים כמו: מסחר, פוליטיקה, כלכלה, חופש, צדק חברתי ועוד.
הדבר שעורר בי התנגדות במאמר היה שהוזכרו בו המורים שמסרבים לקבל את המציאות הגלובלית המאופיינת ע"י תרבות טכנולוגית, כלכלה עולמית ותקשורת ללא גבולות- וזה בגלל שהם מזהים את מעמדם החברתי הנמוך שנמצא כל העת בירידה מתמדת. כל פעם שאני שומעת או קוראת על המעמד החברתי של המורים, אני חושבת שאם עד היום המורה היה נכנס לכיתה וסוגר אחריו את הדלת הוא היה בודד ומנותק ובכלל בי"ס מהווה פער תרבותי בינו לבין המציאות הטכנולוגית. הגיע הזמן שהמורים יראו בטכנולוגיות כדרך שיכולה לספק נגישות וקשר בין התלמידים, בינם לבין עצמם ובין הצוות, בין בתי"ס בארץ וברחבי העולם. המורים צריכים להבין את המציאות שאנו קיימים בתוכה ולראות בה מנוף ולהיות שותפים בעיצוב החברה העכשווית.
יחד עם זאת,ייתכן וההסתייגות של הצוות החינוכי נובע מהעדר תמיכה וסיוע טכנולוגי ובמידה ויקבלו תמיכה זו יוכלו לשתף פעולה ולהשיג את מטרותיהם הלימודיות ביתר קלות ואף ימצאו בטכנולוגיה כלי יעיל ותורם לקידום הוראתם.
אז שנזכה לעוד ימים מקוונים ושיהיה לכולנו לימוד פורה ומהנה!

5 תגובות:

  1. דומני שהטכנולוגיה היתה אחד הגורמים שהביאו להורדת מעמדם של המורים. הם איבדו את התדמית של "מעיין המידע והידע הכמעט בלעדי" והפכו להיות מיותרים ובמיוחד מאנשי האקדמיה המצדדים בסגירת בתי הספר. משרד החינוך אף הוא שותף להתדרדרות במעמד המורה. המשרד אינו "מוכן" עדיין להכשרת מורים להשתלב בעולם הטכנולוגיה, ובמיוחד אותם מורים שטכנולוגיה בשבילהם היא "סיוט". משרד החינוך במעט שהוא מוציא לפועל - השתלמויות, הוא אינו עקבי. השתלמויות משמשות רק לקבלת גמולים. זוהי הכשרה פיקטיבית.

    השבמחק
  2. כאשר הרשות הממונה על שילוב הטכנולוגיה בבתי הספר - משרד החינוך, מסתפק רק בתכנונים ולא ביישום. כהמשרד אינו דואג להכשרת המורים בהתאם לדרישות העידן הטכנולוגי ומסתפק רק בהפעלת השתלמויות "פיקטיביות - במובן שמורים נרשמים רק בשביל הגמול ואין דין ואין דיין", וכשהמשרד אינו מאפשר רענון הקאדר ההוראתי ואת פרישת המורים הוותקים שעבורם הטכנולוגיה היא סיוט וכאשר תקציב הנופש של חברי הכנסת עולה על התקציב המוקצה להטעמת הטכנולוגיות בבתי הספר וכש..... את עדיין תוהה למה המורים אינם מסוגלים להשלים. הרי ממילא מעמדם נחות עקב "החינוך לאנטי ערכים" שבחברה הישראלית, לא רק אלא העידן החדש הביא לאסכולות שמצדדות בסגירת בתי הספר והופכות את המורה למיותר ורק מעמיס על התקציב ופוגם בתל"ג.

    השבמחק
  3. אביגיל שלום,
    יום לימודים מקוון הוא יום שצריך להשקיע בו מאמצים אינטלקטואלים על מנת להשלים את כל המטלות כנדרש. יום מקוון שונה מיום לימודים במוסד הלימודים, הלומד פעיל ולא פאסיבי, ללומד צריכה להיות משמעת עצמית גבוהה. אך השאלה היא: האם בכל גיל למידה מקוונת אפשרית?
    דגנית

    השבמחק
  4. דגנית הי
    אני יודעת שכיום ישנם הרבה בתי"ס ביניהם גם יסודיים שיש להם יום מקוון והיום הזה מיועד לכל הילדים כלומר בכיתות א'-ו' וגם בחטיבות. יום מקוון יכול להתבצע בכמה אפשרויות כמו למשל שהתלמידים בבית או שהתלמידים בחדר מחשבים אך לא בכיתות... אני חושבת שניתן לתכנן יום כזה לכל השכבות גיל , אך כמובן זה דורש תכנון,הצבת יעדים ומטרות, בניית מערכי שיעור, תמיכה טכנית ועוד. נראה לי שתכנון יום כזה אף דורש יותר עבודה מהמורים. אך בסופו של דבר התלמידים נהנים ולומדים בצורה עצמאית וזה שווה את זה.

    השבמחק
  5. עבדאללה היקר!
    צריך להבין שבעידן הטכנולוגי המורה הוא משמש כמנחה ותפקידו להוביל את התלמיד. למורה יש תפקיד מאוד חשוב הוא כלל לא מיותר. משרד החינוך כבר החל לפני מס' שנים את הטמעת התקשוב בדרום ולאחרונה גם בירושלים ואכן המורים מקבלים הדרכה במיומנויות מחשב וגם הדרכה ללימוד בסביבה מקוונת ומיומנויות חשיבה באמצעות כלים מתוקשבים. אמנם כפי שאתה אומר המורים משתלמים על מנת לקבל גמולים, אך אם תסתכל על זה בראייה אחרת- חיובית יותר, יש להעריך על כך שאנו מקבלים על ההשתלמויות תגמול כפי שקורה גם בשאר המגזרים שרוצים לקדם את עובדיהם.

    השבמחק