יום שני, 10 במאי 2010

מהו משחק לימודי?


במסגרת לימודי בקורס של פרופ' מיקי רונן: "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים",
לומדים אנו כיצד מנתחים משחק לימודי, מהם העקרונות להערכת משחק לימודי, והאם הוא מותאם לאותן המטרות הלימודיות שהצבנו לעצמנו.
בבואנו לנתח משחק לימודי, חשוב שנגדיר מהו משחק לימודי? במה שונה ממשחק לימודי מפעילות לימודית? ומהם העקרונות של משחק לימודי?
משחק לימודי מכוון להפקת תועלת לימודית, תוך יצירה ושמירת עניין. כאשר אנו באים להשוות משחק לימודי לפעילות לימודית אחרת חשוב שנשווה במטרות שלהן, כלומר האם הן מכוונות לאותן מטרות- ולא למשחק הדומה!
חלק מהעקרונות של משחק לימודי הם, העיסוק המרבי של המשתתפים בפעילות המכוונת להשגת המטרות הלימודיות שהוגדרו וכמה שפחות בכל דבר אחר...בנוסף, ההצלחה במשחק צריכה להיות תלויה אך ורק בהשגת המטרות הלימודיות ולא במזל. במשחק לימודי ישנה חשיבות לאי- הצלחה ובמקרה זה יש לספק משוב בונה שניתן ללמוד ממנו ושהמנגנון של המפסיד במשחק- הוא שלא זורקים אותו מהמשחק, אלא נותנים לו אפשרויות נוספות לתקן עד שיצליח לבצע את המטרה.
אחד מהעקרונות הנוספים הוא העובדה שבמשחק לימודי ישנן רמות שונות וניתן לעבור מאחת לשנייה עפ"י דרגות קושי. ולהתאים את המשחק לאוכלוסיות שונות.
המטרות של המשחק הלימודי שאותן הזכרתי יכולות להיות: תרגול החומר הנלמד, חזרה וסיכום החומר, העמקה ומיקוד, בנייה ופיתוח צוות (כלומר: משחקים שיתופיים, תחרותיים), העשרה. כל אלו הופכים את המשחק לתועלת לימודית.
ניקח לדוגמה את משחק הזכרון שחלק נכבד מהמורים משתמשים בו בכיתה. משחק זה הוא משחק התאמה של שני דברים דומים. חשוב שהמורה ידע שהמטרה במשחק הזכרון ולא משנה באיזה מקצוע לימוד היא: בחינת הזכרון של הילד. כאשר התלמיד משחק במשחק זה ייתכן שהוא יודע היטב את ההתאמות בין 2 הכרטיסים, אך אינו זוכר היכן הונח הכרטיס המתאים- וכך הזמן מתבזבז והמטרה אינה מושגת. חשוב שהמורה ידע שמשחק הזכרון הוא אינו משחק לימודי!
ברנר (1996) אומר שהרצון ללמוד בא ממניע פנימי, אשר מוצא את מקורו ואת תגמולו בתרגול עצמי.
הרצון ללמוד נעשה בעייתי תחת נסיבות מיוחדות כמו: בי"ס, תוכנית הלימודים קבועה והתלמידים מכוונים לנתיב אחד קבוע מראש.
אז בפעם הבאה שאתם נותנים או מכינים לתלמידים משחק לימודי הקפידו לבדוק את העקרונות הצגתי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה