יום ראשון, 9 במאי 2010

ציוצים בתהליכי למידה

במסגרת הלימודים נתבקשנו להכיר את האופנה החדשה שנכנסה ועלתה לכותרות ולמסכי הרייטינג ושמה: טוויטר. נפתחה קבוצת למידה ותקשוב וכל הסטודנטים הלומדים במגמה ואשר למדו בשנה שעברה צורפו לקבוצה זו. המטרה היתה להתנסות בכלי זה ולראות לאן זה יוביל ואיזה שימוש ניתן לעשות עם כלי זה בלמידה ובהוראה.
אז קודם כל קצת על הכלי הטכנולוגי: "טוויטר" -זהו כלי שיתופי והחלפת מידע המבוצע ע"י דיווחים קצרים הנקראים: "ציוצים".
הרעיון הוא שדרך כלי זה ניתן להעביר מסרים קצרים בלבד בעלי 140 תווים.
זוהי אחת מרשת חברתית כמו: הוויקי והבלוג המושתת על רשת חברים וחברים של חברים.
הטוויטר הוא בעצם המשך למברק ולזימונית ולמסר באמצעות שליח, אך אלו מושתתים על ההנחה שבני השיח הם מועטים ומוכרים מראש ולאדם אחר אין כל עניין בהם.
הרשת החברתית מבוססת על רשת של חברים: קבוצת מעריצים שעוקבים אחריך, קבוצת מוערצים שאתה עוקב אחריהם, וקבוצה שעונה לך אישית במסר פרטי או גלוי לכל.
המסר שמשתחרר למסך מהווה שיקוף של רגשותיך, עצמיותך באופן פומבי. ניתן לעדכן בכל עת, בכל מקום. מגבלת מספר התווים שניתן להעלות מובילה לעניות דעתי לרדידות, לתמציתיות ולחוסר העמקה. באופן תמידי. על כן כלי זה יכול לשמש אך ורק כמשלים, כתוספת לכלים המאפשרים לשתף את החברים במידע אישי בזמן אמת ולא ככלי היחיד לשם כך.
לעומת הסתמיות הזו ניתן לקפל בכלי זה מידע נוסף כמו: הפנייה לקובץ/תמונה/אתר אינטרנט וכדו' אפשרויות אלו מובילות לחשיבה פוטנציאלית לשימוש בכלי זה בהוראה.
אני רואה את הכלי הזה ככלי ניהולי-שיתופי בהוראה בכיתה. התלמידים מדווחים על שיגרת הלמידה שלהם בזמנים מסוימים מוגדרים ע"י המורה. התלמידים מדווחים על מה הם עוסקים לאחר פעילות לימודית בכיתה ויצרפו הפניות לקבצים או לאתרים שמצאו שיכולים לשרת ולשמש את שאר התלמידים בכיתה. כך יוכלו לרכז ולנהל את כל המידע שנאסף וכל תלמיד יעבור תהליך של הבניית ידע, רפלקציה ושיתוף.
מלבד כלי ניהולי ניתן לעשות בו שימושים רבים ללמידה כמו: ציוצים על מושגים, פיתוח מיומנויות האוריינות, שיחה עם חבר מאזור אחר וציוצים על האקלים, על ציפורים, תופעות טבע, ציוצים על המלצות של ספרים לחברים.
ישנם עוד הרבה רעיונות, ניתן להכנס לבלוג של לימור הררי

תגובה 1:

  1. אביגיל,
    סקירה מקיפה על הטוויטר. אני גם חושבת שהשימוש בטוויטר הוא למשימות מוגדרות, שניתן להשיב עליהן בקיצור ובעינייניות.

    השבמחק