יום שישי, 30 באפריל 2010

השימוש באינטרנט כצוהר לעולם הספרים

אם חשבתם שבעקבות העידן החדש של האינטרנט, תהיה ירידה במכירות של הספרים- טעיתם!
על פניו נראה שהעולם החדש של האינטרנט מכריע את העולם הישן של הספר המודפס. אך לא כך הדבר. משנה לשנה ישנה עלייה במכירות הספרים- וכנראה שזה בזכות האינטרנט.
דווקא בזכות האינטרנט, ישנה עלייה במכירות הספרים. מידע נגיש של נושאים חדשים ומעניינים גורמת לאנשים לרצות לקבל את המידע המקיף, הרחב שמופיע בספר המודפס ואינם מסתפקים במידע תמציתי שלא בהכרח מהימן ושעלולים למצוא ברשת האינטרנט.
יש שיגידו שלספר אין תחליף. עבורם זוהי חוויה, הוא נגיש, ניתן לדפדף בו , להריח אותו... וכשמדפדפים עלולים להיתקל בדברים שלא התכוונו לחפש ולא חשבנו עליו, בניגוד לחיפוש ברשת שצריכים לדעת מה אנו מחפשים. ישנם יתרונות וחסרונות לכאן ולכאן. אך לא ארחיב זאת בפוסט הזה.
חנות פרובוק PROBOOK.co.il שהיא גם הבעלים של ההוצאה לאור דיונון לספרות אקדמית בעברית מייבאת ספרות מקצועית באנגלית וספרים לאנשי מקצוע ולאקדמיה הישראלית. חנות זו עושה שימוש ביכולות אותן מאפשר עידן המידע. היא מציעה ספרים בתחומים שונים, ישנה אפשרות להדפסת ספרים עפ"י דרישה בהתאמה לבקשת המרצה, ניתן לאגד פרקים מתוך ספרים שונים, בשפות שונות, בשילוב תמונות וצבעים ולהתאים לתלמידים. כמו-כן ניתן להזמין מספר עותקים. כך כבר אין צורך להסתפק בהיצע מיידי של חנות ספרים, כיוון שהאינטרנט מספק מידע על כל ספר קיים. המחירים דרך האינטרנט הם מיוחדים וזולים במיוחד.
ואם נבדוק מה מציע לנו השוק היום, נראה את הקוראים האלקטרוניים, לרבות קינדל שהם ספרים אלקטרוניים בלי צבע, שלא מספקים את החוויה. הדבר הקרוב ביותר לספר הוא BOOK –E שמאפשר לצפות בסרטונים בתוך דפי הספר, או לראות גרפים ועוד וכך ניתן לשנות לפי צריכים אישיים- רק הוא יוכל להחליף בעתיד את הספר המודפס.
תשכיל מערכת החינוך אם תשתמש בו לקידום הלמידה לצרכי התלמידים. כיוון שאפשרויות הלימוד ממנו רחבות מאוד, ניתן להתאים לרמת התלמיד, ניתן לשנות ולהוסיף תוכן, ועוד.
כיום, משרד החינוך מעמיד לרשות התלמידים והמורים ספרי לימוד דיגיטליים באמצעות פרויקט "כותר". יוזמה זו עפ"י חן ד' וקורץ ג' (2010) "תורמת לסביבה לימודית שיתופית בתכני חינוך עשירים, מגוונים ועדכניים היכולים לתרום למימוש חזונו של חן לידע דינאמי, אין סופי, רב ייצוגי, מורכב ומרחבי."

2 תגובות:

  1. היי אביגיל, פעם ראשונה בבלוג שלך אהבתי! יש את האתר הזהhttp://mendele.co.il/ של ספרים אלקטרוניים בעברית,הם אומנם לא סיפרי לימוד אבל עד עכשיו זה האתר היחיד עם ספרים לא ב pdf ושניתנים לקריאה נוחה.

    בקליפורניה...הבנתי שאין יותר סיפרי לימוד...הכל אלקטרוני...

    השבמחק
  2. שלום גם לך.
    אני שמחה שאת אהבת את ההתייחסות שלי לאתר של הספרים האלקטרוניים ואני חושבת שזה הדבר הבא. כמו שציינת ספרים לא ב- PDF מאפשרים קריאה נוחה, ניתן ללהוריד ספרים דיגיטליים ישירות למכשיר האייפון ולמחשב. כמו כן חלק מהספרים חינמיים וחלקם העלות שלהם מגיעה עד ל- 35 ש"ח בלבד.

    אביגיל

    השבמחק