יום חמישי, 15 באפריל 2010

הויקי ככלי הערכה פדגוגי, טכנולוגי ושיתופי


במסגרת לימודי לתואר שני במסלול תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים שמעתי הרצאה מעניינת מפי ד"ר חגית מישר-טל על הטמעת הויקי באוניברסיטה הפתוחה.
בעולם מתרחשת מגמה של למידה שיתופית בעקבות היכולות של הכלים הטכנולוגיים המתפתחים. הויקי הוא אחד מהם והוא משמש כאמצעי ללמידה מכוונת. הסביבה המכוונת מאוד יעילה וחיונית ובעלת תמיכה ללמידה המפתחת מיומנויות חשיבה גבוהות.
אך מהו החידוש בנושא? הרי כבר הייתה למידה שיתופית בתקופות קודמות יותר כמו למשל ביהדות- החברותא שהייתה מסורת רבת שנים והיא קיימת גם היום. או למשל אפלטון שיצר למידה מתוך דיאלוג והגיע לרמות גבוהות של למידה ובעולם המודרני- הגישה הקונסטרוקטיביסטית בהקשר החברתי שלה.
בפועל, הלמידה השיתופית תמיד נעצרה וקמו לה מתנגדים שטענו בין היתר לקושי בשיקוף התהליך ובהערכתו. עד שנולד הויקי שנתן מענה לבעיה זו של הערכת תהליך הלמידה.
בויקי ישנו כלי מעקב לשקיפות תהליך הלמידה האינדווידואלית, ניתן לדעת את התרומה הייחודית של כל תלמיד בהיבטים האיכותיים והכמותיים.
הערכה היא מאוד חשובה משום שבעזרתה ניתן לכוון את התלמיד כיצד ללמוד.
אך גם ליתרון זה של שקיפות התלמיד יש חסרון בכך שהוא חשוף לכל התלמידים ובכך התלמיד אינו נשאר אנונימי. ניתן לחשוף כל דבר שכתב, ניתן לערוך את מה שכתב- למחוק או לשנות. אפשרויות אלו מציבות אותנו בפני בעייתיות מסוימת ורתיעה ואף לתחרותיות ו"מלחמות עריכה" שהם בניגוד מוחלט למטרת הויקי.
הרצאה זו פתחה בפני את החשיבות לכלי זה והצורך להתייחס לכל המרכיבים בשלו: הפדגוגיה, הטכנולוגיה והשותפות ולהגדיר לתלמידים את התהליך לשלביו, לערוך להם היכרות עם הסביבה ולהוריד לחצים, להגדיר לתלמידים מהו השיתוף במטלה ולנסח להם את המטרות שלה-כך ניתן להגיע לסביבה לימודית תורמת.

תוכלי להיכנס לקשור של כתב העת לענייני הוראה בחינוך הגבוה גליון 6 , 2007 ולקרוא על הסטוריית הויקי, יתרונותיו, השימוש בטכנולוגיה זו באוניברסיטה ועמדתם של הסטודנטים להערכת הכלי, דגמי השימוש בו, והערכת הפעילות בויקי.
http://www2.colman.ac.il/al_hagova/6/44.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה