יום חמישי, 22 באפריל 2010

הקמת כיתות חכמות!?


בעיתון זה מרקר הופיע כתבה בתחום התקשוב במערכת החינוך. לכתבה זו חיכיתי כבר מאז הסמסטר הראשון, אז רק הבנתי עד כמה הטכנולוגיה נחוצה במערכת החינוך. אני בטוחה שכל מי שעוסק בתחום התקשוב ישמח לקרוא אותה.
שר החינוך גדעון סהר עוסק כעת בפיתוחה של תוכנית למחשוב הכיתות במערכת החינוך ולהקמת כיתות חכמות. לא, זה לא בדוי, זה באמת קורה. ח"כ גדעון סהר מביא בפיו את הבשורה הזו כנראה שסוף סוף מישהו למעלה מבין שמערכת החינוך צריכה להתאים את עצמה לשינויים שחלים בכל התחומים בעידן הדיגיטלי. לדעתי אנו משקיעים מעט מאוד בחינוך ונמצאים מאחור. הגיע הזמן שיעשה שינוי ויגרום לפריצת דרך בחינוך. אך אל לנו להתבדות שהכנסת מחשבים לכיתות תתרום לשיפור הישגי התלמידים, צריך לדעת שהמחשב משמש כמנוף לשינוי, והוא אינו השינוי עצמו. (סלומון, 2000) יש לשנות את הסביבה הלימודית לסביבה פעילה, המדגישה את הבניית הידע ולא על שינונו, סביבה הנקראת סביבת לימוד "קונסטרוקטיוויסטית" המדגישה הן את הפרט ואת הדרך בה הוא בונה את הידע שלו והן את הפן החברתי והאינטראקציה עם הסביבה שיש להם השפעה על הבניית הידע.
אני מקווה שתרומת המחשוב לתהליכי הלמידה אכן תמומש והחינוך יתאים את עצמו לטכנולוגיה ולא להיפך.

2 תגובות:

  1. אביגיל שלום,
    משמח לראות שיש אנשים במערכת החינוך שמבינים שצריך לעשות שינוי, והשינוי הוא בכיוון של שימוש בתקשוב, אך יחד עם זאת מערכת החינוך צריכה להשקיע בהשתלמויות למורים בכל הנושא של שימושים במחשב ואינטרנט על מנת שיעשו שימוש מועיל במחשבים בתהליך ההוראה

    השבמחק
  2. הי דגנית
    אני מסכימה עמך, אך השינוי צריך להגיע גם מלמטה מצוות המורים וגם מלמעלה- משרד החינוך. כיום מורה שלא יודע ידע בסיסי במחשבים , שלא לדבר על חוסר מושג בהפעלת מחשב- אז יש לו בעיה רצינית כי הוא לא מבין שהוא נמצא בעידן הישן והעולם התפתח. הוא חייב להבין זאת ולעשות שימוש משכיל בטכנולוגיה. היום התלמידים יודעים יותר מאשר המורים. אנו חייבים להכנס לעולמם כדי להבין אותם.וליצור להם סביבות למידה קונסטרוקטיביסטיות, מעוררח עניין, אטרקטיביות, שיתופיות, מובנות כדישהם ילמדו בסביבה עשירה וכך לגרום להם להבנות את הידע ולא להיות כשואבי מקורות מידע מהאינטרנט ומהמורה. כך גם תפקיד המורה ישתנה ממקור ידע למככון, יועץ ומנחה לבניית ידע זה.

    אביגיל

    השבמחק