יום שלישי, 7 בדצמבר 2010

חנוכה- מלחמת תרבות כאז כן עתה

המשמעות מאחורי חג החנוכה אינו רק בנס פח השמן ובניצחון מעטים מול רבים, אלא בעיקר ניצחונה של תרבות עתיקת יומין לבין התרבות ההלניסטית "מערבית" ששלטה בעולם באותם הימים. תרבות אשר לא רק שקידמה את האדם אלא באיזה שהוא שלב גם דרסה אותו עד כדי כך שהניסיון להתנתק מהתרבות ההלניסטית עלה לרבים בחייהם. גם היום ישנה תרבות מערבית אשר משתלטת על העולם תוך מחיקת האני האישי והתרבותי במטרה להפוך את העולם לכפר גלובלי קטן. הטכנולוגיה והקידמה תורמות רבות לאדם לקידומו, לבריאותו, לכלכלתו לעוד דברים נוספים, אך מנגד תרבות זו מוחקת את הייחוד שבין התרבויות. כולם מתחילים לחשוב, לעשות ולצרוך תרבות וטכנולוגיה הדומה בכל מקום בעולם. כיום קשה למצוא הבדלים תרבותיים, מהותיים בין אדם מארה"ב, מאירופה, ומהמזרח. כולנו משתמשים בגוגל, בפייסבוק, בטוויטר, משתמשים באותה טכנולוגיה, וקל לו לאדם בכל מקום ברחבי הגלובוס להתמצא טכנולוגית מאחר והטכנולוגיה שווה בכל מקום. אנו מדברים כיום על משתנים אוניברסאליים, אחידים, הניתנים למדידה בכל זמן ומקום- כפי שאנו לומדים במסגרת הקורס של ד"ר יפה בן-עמי בהקשר של החינוך. מצד אחד דבר זה יכול להועיל, אך מן הצד השני דבר זה גורם לטשטוש זהות ולצמצום הייחוד שבין התרבויות.
אדם מטבעו רוצה להדמות לכלל והמיוחד נראה בעיני אחרים כזר ובלתי רצוי. ולכן בחג זה במיוחד יש להעלות על נס את החשיבות של הייחוד והיחד. על כל תרבות לשמור על הייחוד שלה ולתת לה מקום לבטא את עצמה רק כך יוכלו העמים לשמור על זהותם. כדי שלא נגיע למצב של תרבות המרגישה שהיא נמצאת במגננה על קיומה ושדבר זה יכול לגרום למלחמת תרבותיות.
ועל זה אומר הרב קוק

"צריך שכל איש ידע ויבין
שבתוך תוכו דולק נרו
ואין נרו שלו כנר חברו
ואין איש שאין לו נר
צריך שכל אדם ידע ויבין
שעליו לעמול ולגלות את אור הנר שיש ברבים
להדליקם לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו.
וכל זמן שעוד הנר דולק- אפשר לתקן!"

2 תגובות:

  1. אביגיל היקרה!
    קראתי את הפוסט שלך בעיון רב ואני מאוד אוהבת את האופן שבו את משלבת נושאים שונים ושוזרת אותם יחד.
    נכון שהטכנולוגיה הביאה עמה דברים טובים ודברים פחות טובים, אך,אני לא מסכימה עם כל מה שכתבת, אני לא חושבת שבעקבות הטכנולוגיה אנו נטשטש את הזהות והייחודיות שלנו, ראי לדוגמא את הבלוג, בו אנו נותנים ביטוי אישי בצורה המאפיינת אותנו עם סגנון הכתיבה של כל אחד.
    חג חנוכה שמח,
    מיכל

    השבמחק
  2. מיכל היקרה!
    תודה רבה!
    אם תקראי שוב את מה שכתבתי תראי שאינני שוללת כלל את הטכנולוגיה. אני מציגה את תרומות הטכנולוגיה לצד הייחוד של כל תרבות. כמו שכתבתי ישנן הרבה תרומות לטכנולוגיה, אך יש להסתכל על כל התמונה בכללותה וכן לדעת לשמור כל אחד גם על זהותו והייחוד שלו. הבלוג הוא כלי נהדר לבטא את הייחוד של כל אחד!!!

    השבמחק