יום רביעי, 25 באוגוסט 2010

ביל גייטס- בעוד 5 שנים תחלופנה האוניברסיטאות מהעולם!



ביל גייטס מייסד המיקרוסופט אומר שבעוד 5 שנים יאבדו האוניברסיטאות המסורתיות ממעמדם, וזאת בגלל שיהיו הרצאות אינטראקטיביות באינטרנט והאוניברסיטאות האלו יובילו כי שם יינתנו ההרצאות הכי טובות.
כבר בפוסט הקודם התייחסתי לאוניברסיטת MIT שמעלה הרצאות שלמות לרשת. הבעיה היא שעד היום הלמידה מרחוק לא יצאה כ"כ לפועל כנראה בגלל סיבות טכנולוגיות דוגמת הפס הצר מדי שהגביל אותנו לתקשר ולראות יותר מדמות אחת באיכות טובה. אך ככל שהטכנולוגיה מתפתחת לאורך השנים אני מאמינה שתחזית זו של ביל גייטס אכן תתממש. וכשזו תממש, שכר הלימוד יהיה נמוך וכך החינוך יהיה להמונים והפער יצומצם, הסטודנט לא יפסיד חומר גם כאשר נבצר ממנו להגיע פיזית למקום והוא ילמד בקצב שלו. אני כסטודנטים חושבת שלמידה מרחוק תקשה עלי. אני רואה את הצורך שיש לי להיות נוכחת לפחות בחלק מהקורסים, זוהי חוויה אחרת כאשר המרצה עומד מולי ולא על המסך, כך נוצרת אינטראקציה ביננו, בנוסף למידה כזו תדרוש ממני להיות עצמאית ובעלת מוטיבציה גבוהה. גם המרצה נתון במצב שאינו יודע מה עושים תלמידיו באמצע השיעור, הוא אינו מקבל משוב ועוד.
Sternberg (1997(פיתח תיאוריה שגרסה כי בני אדם שונים זה, לכל אחד יש סגנון ייחודי באופן בו הוא תופס ורוכש ידע, מגבש רעיונות, מרגיש ומתנהג. ממחקר שבדק את הקשר בין סגנונות אלו ותפקוד למידה (י' עשת-אלקלעי, 2008) נמצאו הבדלים מובהקים בתפקוד הסטודנטים שאופיינו כבעלי סגנון חשיבה מסויים לעומת אלה שהיו נעדרי סגנון זה. ולכן המסקנות היו שאין קורס מתוקשב מתאים לכל הסטודנטים, קיימת שונות ביניהם בסגנונות החשיבה, ברמת הניסיון והידע במחשבים המשפיעות על תפקודם, עמדותיהם ושביעות רצונם ולמרות שקורס וירטואלי מציע אפשרויות למידה רחבות הן יכולות להיות מנוצלות יותר ללומדים בעלי סגנונות חשיבה מסויימים.
יש חשיבות רבה למחקרים העוסקים בהתנהגות התלמידים, דפוסי הלמידה שלהם ומידת התאמתם ללמידה בקורסים וירטואליים, כמו-כן יש צורך בחקר ואפיון האפשרויות הטכנולוגיות השונות הבונות סביבות למידה כאלה. אם נגיע להבנות נוכל להתאים קורסים וירטואליים לטווח רחב ביותר של לומדים.
ככלות הכול התחזית של ביל גייטס תמומש, אך לפי המחקרים שנעשו כבר בעבר בנושא סגנונות למידה, אנו נראה סטודנטים שיפסידו מתהליך זה ויתקשו ללמוד בשיטה זו.

3 תגובות:

  1. היי אביגיל,
    אין ספק שלמידה באמצעות האינטרנט מצריכה סגנון למידה שונה ומשמעת עצמית גבוהה. באופן אישי, אני גם מעדיפה את השילוב של למידה פנים מול פנים ביחד עם הווירטואלי. אך בל נשכח שישנם אנשים שמעוניינים להתקדם ולהתפתח בפן המקצועי (ולעיתים גם בפן האישי) ואין להם את האפשרות לעזוב את מקום העבודה וללמוד באוניברסיטה. המוסדות/ הקורסים הווירטואלים הווירטואלים, מאפשרים לאותם האנשים להיות סטודנטים מן המניין.

    השבמחק
  2. דגנית הי
    נכון, ישנם סטודנטים שמעדיפים ללמוד מהבית, אך יחד עם זאת כפי שכתבתי עפ"י מחקרים ישנם סגנונות למידה שונים שיכולים להכשיל סטודנטים במובן הזה שהם לא יצליחו להשתלב בלימוד המקוון והם ינשרו לאחר זמן מה.

    השבמחק
  3. אולי הפיתרון הוא מסיכה וירטואלית על הראש שנותנת את התחושה שאתה בחדר ולומד עם סטודנטים רבים...

    השבמחק